Blisko połowa młodych Polaków krytycznie ocenia kompetencje cyfrowe swoich rodziców, teściów i dziadków w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci, w tym dbania o ochronę danych osobowych. Tak wynika z raportu “Raport Aasa - Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”. Jak poprawić kompetencje cyfrowe osób dojrzałych?
Aż 71 proc. osób w wieku 15-35 lat jest zdania, że starsze pokolenia są świadome zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu. Jednocześnie blisko połowa badanych młodych, czyli około 5 milionów osób twierdzi, że tym, czego najbardziej obawiają się ich bliscy w sieci, są niebezpieczeństwa związane z bankowością internetową. Wirus, kradzież danych osobowych - z tym wiążą się główne obawy osób starszych.
Zdaniem młodych istnieją wrażliwe obszary działania w sieci, których starsze osoby nie rozpatrują jako potencjalnie niebezpieczne, narażając się przez to na przykre konsekwencje. Należą do nich zagrożenia związane z upublicznieniem swojego wizerunku na portalach społecznościowych czy możliwość podglądania użytkownika przez kamerę internetową. Zdaniem badanych obawia się ich tylko co czwarty rodzic, teść czy dziadek. Taki sam odsetek dostrzega niebezpieczeństwa wynikające z brak poufności treści prywatnych maili czy włamania do poczty e-mail.
W świecie wirtualnym takie zagrożenia są rzeczywiście powszechne. Zdaniem Grzegorza Wysockiego, Prezesa Fundacji eBezpieczni, użytkownicy internetu są statystycznie narażeni na ataki złośliwego oprogramowania nawet kilkanaście razy dziennie. Jak pomóc im bezpiecznie korzystać z sieci?
– Ważne, aby pokazywać osobom starszym, jak zachować bezpieczeństwo w sieci, na przykład jak zainstalować na komputerze program antywirusowy. Należy także uczulać osoby starsze na zagrożenia związane z włamaniem na przykład na pocztę e-mail, zachęcając do ustawiania tzw. silnych haseł – dodaje Grzegorz Wysocki, Prezes Fundacji eBezpieczni.
W tym celu warto zachęcić bliskie osoby do wspólnej nauki i skorzystania z bezpłatnych materiałów edukacyjnych, dostępnych na aasynetu.pl. Zwłaszcza w takich wrażliwych tematach, jak bezpieczeństwo w sieci, zakładanie internetowego konta bankowego czy robienie zakupów online.
– W ramach kampanii Aasy Netu uświadamiamy i edukujemy osoby 45+, jak unikać zagrożeń w sieci. Korzystając z naszych bezpłatnych materiałów edukacyjnych, udostępnionych na www.aasynetu.pl, osoby starsze mogą, przy pomocy swoich bliskich, nauczyć się na przykład bezpiecznego korzystania z poczty email i internetowego konta bankowego – informuje Ovais Siddiqui, Prezes Zarządu firmy Aasa Polska.
Partnerami tegorocznej odsłony kampanii Aasy Netu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja e-Bezpieczni, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Stowarzyszenie Manko.
Link do filmu dotyczącego bezpieczeństwa w sieci
Link do materiału dotyczącego bezpieczeństwa w sieci
***
Metodologia badania „Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2018 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CAWI (wywiadów internetowych), na ogólnopolskiej grupie 1000 osób w wieku 15-35 lat, które posiadają rodziców, teściów i/lub dziadków.
Kampania Aasy Netu
Internetowa akcja edukacyjna „Aasy Netu” została zainicjowana przez firmę Aasa Polska w czerwcu 2017 roku w celu aktywizacji cyfrowej osób dojrzałych, przy wsparciu młodszych. Na stronie aasynetu.pl udostępniono multimedialny program nauczania dla dojrzałych wiekiem, ale początkujących, jeśli chodzi o umiejętności, użytkowników Internetu. Dzięki serii filmów i materiałów edukacyjnych, przy wsparciu ekspertów i swoich bliskich, osoby początkujące w łatwy sposób nauczą się np. robić zakupy on-line, założyć internetowe konto w banku, zachować bezpieczeństwo w sieci, a także pisać maile, korzystać z Facebooka, prowadzić rozmowy on-line i wyszukiwać interesujące je informacje w internecie. Każdy z filmów ma swój odpowiednik w postaci materiału edukacyjnego, mającego formę infografiki. Można go pobrać i wydrukować, aby służył jako przewodnik w trakcie codziennej nauki.
Więcej informacji: www.aasynetu.pl
O Aasa Polska S.A.
Aasa Polska S.A. jest technologiczną firmą finansową o skandynawskich korzeniach, specjalizującą się w udzielaniu pożyczek ratalnych dla konsumentów oraz małego biznesu, w oparciu o zasady odpowiedzialnego pożyczania. Firma nie udziela pożyczek krótkoterminowych, dba o rozwój rynku i klienta. Ściśle współpracuje z instytucjami branżowymi takimi jak Biuro Informacji Kredytowej i Biura Informacji Gospodarczej – ERIF i Infomonitor. Jest członkiem Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Łączy pozytywne cechy oferty banków z propozycją firm pożyczkowych – szybkość, prostotę, transparentność i bezpieczeństwo. Wchodzi w skład grupy Aasa Global z siedzibą w Estonii, założonej w 2011 roku i prowadzącej działalność pożyczkową również w Finlandii i Szwecji.
Więcej informacji: www.aasaglobal.com/poland/, www.aasapolska.pl
Link do strony artykułu: https://badaniamarketingowe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/klucz-do-swiata-internetu-jak-mlodzi-moga-przekazac-go-starszym